Universitŕ di Palermo


1) Links

http://www.unipa.it/                             (Universitŕ degli Studi di Palermo)

http://www.ingegneria.unipa.it               (Facoltŕ di Ingegneria di Palermo)

http://www.dima.unipa.it/                     (Dipartimento di Meccanica di Palermo)

 

2) Organico

Nome

Ruolo

Dal

E-mail

Telefono

SORGE Francesco

Prof. straord.

/2004

sorge@dima.unipa.it

091 6657157

MONASTERO Riccardo   

Prof. ass. conf.

25/02/1985

monastero@dima.unipa.it   

091 6657161

CAMMALLERI Marco 

Ric. univ. conf.

01/07/2003

cammalleri@dima.unipa.it  

091 6657160

 
3) Pubblicazioni ultimo triennio

 

01 -

Gerbert G., Sorge F., "Full Sliding "Adhesive-Like" Contact of V-Belts", DETC2000/PTG Conference, Baltimore (MA), USA, 2000.

 

02 -

Sorge F., "A Theoretical Experimental Search for the Stick-Slip Inversion Threshold", 2000 AIMETA International Tribology Conference, L'Aquila, 2000.  

 

03 -

Beccari A., Cammalleri M., “Semiautomatic Variator for Split Power CVT'S”, ATA Motor Car Engineering, Nov.-Dic. 2000.

 

04 -

Beccari A., Cammalleri M.  – “Implicit regulation for automotive variators”,  Proceedings of Institution of Mechanical Engineering, Vol. 215 D6 2001.

 

05 -

Beccari A., Cammalleri M., Drago B., Pipitone E., “Ottimizzazione dell’anticipo di accensione ed emissioni NOx”, LVI Congresso ATI, Napoli, 10-14 settembre 2001.  

 

06 -

Sorge F., Cammalleri M., "Viscoelastic Response of Rubber Belts", XV Congresso AIMETA, Taormina (ME), 2001.

   

07 -

Sorge F., Beccari A., Cammalleri M., "Operative Variator Characterization for CVT Improvement", The JSME Intern. Confer. on Motion and Power Transmissions, Fukuoka, Fukuoka (Japan), 2001.  

 

08 -

Sorge F., "Present State and Future View of Research and Development of Transmission Belts and CVT in Italy", 2001 Intern. Seminar on Belt Transmission, Kyoto (Japan), 2001.  

 

09 -

Sorge F., "A Theoretical Experimental Search for the Stick-Slip Inversion Threshold", Intern. Journal of Applied Mech. and Engin., Techn. Univ. Press, Zielona Góra, (Poland), v. 6, n. 4, 2001.  

 

10 -

Beccari A., Cammalleri M., “Implicit regulation for automotive variators”, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineering, Vol. 215, D6, 2001.

 

11 -

Gerbert G., Sorge F., "Full Sliding "Adhesive-Like" Contact of V-Belts", ASME Trans., J. of Mechanical Design, v. 124, n. 4, 2002.  

 

12 -

Sorge F., "Geometrical Analysis of Self-Compensating Suspension Systems for Railcar Engineering", Journal of Rail and Rapid Transit, Inst. of Mech. Eng., v. 216, part F, 2002.

 

13 -

Sorge F., "Viscoelastic Behaviour of Rubber V-Belts", 3rd AIMETA International Tribology Conference, Vietri sul Mare (SA), 18-20/09/2002.  

 

14 -

Sorge F., "Three-Dimensional Viscoelastic Response of Rubber V-Belts", CVT 2002 Congress, Munich (Germany), 7-8/10/2002.  

 

15 -

Beccari A., Cammalleri M., Sorge F., "Experimental Results for a Two-Mode Split-Way CVT", CVT 2002 Congress, Munich (Germany), 7-8/10/2002.  

 

16 -

Gerbert G., Sorge F., "Full Sliding "Adhesive-Like" Contact of V-Belts", ASME Trans., J. of Mechanical Design, v. 124, n. 4, 2002.

 

17 -

Sorge F., "Closed Form Approximations to the Solutions for the Ratio Shift Transient of V-Belt Variators", XVI Congresso AIMETA, Ferrara , 2003.

 

18 -

Cammalleri M., Beccari A.  - “Studio di un meccanismo adattativo della coppia trasmissibile da un variatore”- XVI Congresso AIMETA, Ferrara, 9-12 settembre 2003.

 

19 -

Sorge F., "Analysis of the Ratio Shift Transient in V-Belt Variators", 11th IFToMM Congress, Tianjin , 1-4 Aprile 2004.

 

20 -

Sorge F., "Transient Mechanics of V-Belt Variators", Continuously Variable and Hybrid Transmission Congress, San Francisco , USA , September 23-25, 2004 .

 

21 -

Cammalleri M., Sorge F., "A New Approach to the Design of a Speed-Torque Controlled Rubber V-Belt Variator", Continuously Variable and Hybrid Transmission Congress, San Francisco , USA , September 23-25, 2004 .

 

 
4) Programmi di ricerca finanziati

- ex 60% 2001, "Sperimentazione su trasmissioni meccaniche complesse a variazione continua del rapporto di trasmissione ed analisi del comportamento meccanico dei singoli componenti"

€ 4650,00

- ex 60% 2002, "Indagine teorico-sperimentale sulle prestazioni dei cambi continui CVT in configurazione bi- o multi-modale e sulla meccanica delle trasmissioni CVT in transitorio"

€ 4800,00

- ex 60% 2003, "Studio del comportamento meccanico dei variatori a cinghia durante i transitori di "shift" del rapporto di trasmissione"

€ 4569,00

- PRIN 2002, "L'innovazione delle trasmissioni meccaniche per l'integrazione in sistemi meccanici complessi ed il miglioramento delle prestazioni complessive - Studio teorico-sperimentale delle trasmissioni meccaniche a cinghia e dei cambi bimodali a variazione continua del rapporto"

           MIUR

           Ateneo Palermo

 

 

 

€ 30100,00

€ 14700,00